1) Natuur op school

Spelen op school is heel belangrijk. Het ontwikkelt de sociale vaardigheden bij kinderen. Spelen op een uitdagende speelweide is nog eens zo leuk.
Daarom besloten we van een stukje braakliggende grond een uitdagende speelweide te maken met een evenwichtparcours, een wilgentunnel en -hut, planten, struiken en bomen, een openluchtklas, een rustig hoekje, enz.
Leerlingen, leerkrachten en ouders zorgden voor het ontwerp.
De gemeente Koksijde, de provincie West-Vlaanderen, de ouderraad-vriendenkring zorgden voor de financiële middelen.
De groendienst, ouders en kinderen hielpen mee met de realisatie.

speelweide.JPG

Meerdere klassen zorgen met de aanleg van een klastuin dat de kinderen heel erg betrokken worden bij de groei van groenten, kruiden en planten. Ze leren zaaien, planten stekken, verzorgen, oogsten en proeven en ook waarom het (niet) goed lukte.

schooltuintjes_kleuter.JPG

schooltuintjes_lager.JPG

(foto's schooltuintjes kleuter + lager)

2) Afvalbeleid.

Vooreerst proberen we afval te voorkomen. Bij inschrijving krijgt elke leerling een koekjesdoos. Het is de bedoeling dat de ouders overtollige verpakkingen vermijden en koekjes en fruit in het doosje meegeven. 's Middags gebruiken we een boterhammendoos voor onze lunch.

 

(foto koekjesdoos + boterhammendoos)

We stimuleren het drinken van water door water aan te bieden in de klas (waterkannen) en op de speelplaats (drinkwaterfonteintje).Brikjes en blikjes worden actief ontraden. We gebruiken liever een drinkfles.

kikkertje_MOS_drinkt_kraantjeswater.JPG

drinkwaterfontein.JPG

waterflessen.JPG

charter_wild_van_water.JPG

(foto kikkertje MOS drinkt + drinkwaterfonteintje + drinkfles + charter)

Het resterende afval wordt zowel in de klas, in de refter als op de speelplaats gesorteerd in speciaal daarvoor voorziene vuilnisbakken. Uiteraard moeten we de kinderen ook leren sorteren. Van in de kleuterafdeling leren de kinderen via toneeltjes en spelletjes het afval in de juiste vuilnisbak deponeren.

kikkertje_MOS_sorteert.JPG

sorteren_in_de_klas.JPG

(foto's verschillende vuilnisbakken in de klas /kikkertje MOS sorteert).

Wist u dat op de speelplaats, de kippen van eigen kweek (ook opruimers), een hok hebben en een ruime ren. In het voorjaar tellen we samen af tot de kuikens uit hun ei komen.

(foto kippen)

3) Energie.

Energie kost handen vol geld en de productie ervan veroorzaakt nog steeds een grote CO2 uitstoot. Als school proberen we alleszins ons steentje bij te dragen. Voor de nieuwe kleuterafdeling werd resoluut gekozen voor een passiefgebouw. De oude stookketel werd in 2015 vervangen door een condensketel met optimalistatie via voelers.
Maar ook de leerkrachten en de kinderen moeten hun steentje bijdragen. Energiemeesters krijgen de taak de lichten te doven en/of de deuren te sluiten, De elektrobende speurt het sluimerverbruik op
en we nemen met z'n allen deel aan de jaarlijkse dikke truiendag.

passiefgebouw.JPG

(foto's kleuterafdeling, stookketel, dikke truiendag, energiemeesters)

4) Mobiliteit.

We nemen deel aan de Strapdag en de actie Sam de verkeersslang. We moedigen iedereen aan om te voet, met de fiets, met de bus of samen in de wagen naar school te komen.

Bike_to_school.jpg

(foto bike to school)

5) MOS-afspraken op school.

Alle MOS-afspraken worden zichtbaar voor de kinderen binnen en buiten de klas opgehangen.

PDF MOS-afspraken