Vierde leerjaar

Welkom in het vierde leerjaar!

In het vierde leerjaar schittert elke leerling op zijn eigen manier.

We gaan op zoek naar onze  talenten en ontdekken dat iedereen  even belangrijk is in de klas.

Welbevinden, communicatie en sociale vaardigheden staan bovenaan op ons lijstje. We leren ook omgaan met andere culturen en gewoontes.  Zo schrijven en communiceren we met een vierde leerjaar in Koekelberg en een vierde leerjaar in Bomal. Dit gebeurt niet alleen met pen en papier, maar ook via de computer. Jaarlijks proberen we onze pennenvrienden eens te ontmoeten.  Bij deze ‘ blind date’  worden de sociale vaardigheden aardig op de proef gesteld. Respect hebben voor anderen is een vaste slogan in de vierde klas.

In het vierde leerjaar maken de kinderen een sprong naar zelfstandigheid. Kinderen krijgen immers meer huiswerk en taken. Ze leren hun werk plannen, zelfstandig de boekentas maken en in orde te zijn met materiaal.

De leerstof wordt sterk uitgebreid. We rekenen tot 100 000 , met kommagetallen en breuken. Ook in taal bekijken we veel soorten teksten en leren we werkwoorden schrijven in de tegenwoordige en verleden tijd. 2 keer per jaar doen de kinderen een spreekbeurt. Een echte uitdaging. In w.o. ontdekken we de natuur, leren we de provincies kennen, en verdiepen we ons ook verder in de geschiedenis. Technologie komt aan bod. En we leren ook wat EHBO. We houden de actualiteit in de gaten en bespreken wat zoal gebeurt in de wereld rondom ons heen.

Soms gaan we op uitstap om alles nog concreter te maken. We bezoeken o.a. het milieupark en een rusthuis.

Veiligheid op de weg vinden we ook belangrijk. De kinderen van het vierde doen mee aan het voetgangersexamen en proberen het fietsbrevet ‘ zilver’ te behalen.

Op muzisch vlak komen alle domeinen ruim aan bod.

Sport en bewegen zorgen voor een frisse geest. Wij gaan jaarlijks  5 dagen op sportklassen in Herentals.  Een prachtige, toffe en leerrijke week.

Leren en plezier in klas vier !